سطح خوانایی
فریبا نظری؛ محمد رضا فرهادپور؛ عزت سلیمانی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 85-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از فرمول فلش/دیانی به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 12/8 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی دارد و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صد در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 88/91 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. همچنین با فرمول گانینگ/دیانی به میزان صفر در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صفر در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 74/1 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 16/98 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. در نهایت ضریب همبستگی بین دو فرمول 64% و سطح معنیداری آنها 001% بدست آمد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر دو فرمول در تعیین سطح خوانایی نوشتهها از سازگاری مطلوبی برخوردار است و متناسب با موقعیت، هر یک از آنها به طور جداگانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.